Cégtulajdonosoknak és vállalkozóknak segítek abban, növelni tudják a cég és a tulajdonosok anyagi biztonságát.
Azt a tudományos felismerést használom, hogy csak akkor tudunk erőt kifejteni, ha mi magunk szilárdan állunk a saját lábainkon.
A legnagyobb tanulság számomra az, hogy empátiával és kitartással lehet másoknak segíteni bármilyen területen. Ezzel a módszerrel, lépésről lépésre fel lehet építeni a kitűzött célokat!
Dolgozói Motiváció
A gyógyszertári asszisztens a gyógyszerész közvetlen munkatársa. Nemcsak részfeladatokat végez, hanem ismernie kell a gyógyszertári munka összefüggéseit is. A gyógyszerkiadó szakasszisztens ugyan gyógyszerész jelenlétében, de már önállóan látja el a feladatait. Ebbe beletartozik a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek kiadása, valamint az ezekkel kapcsolatos betegtájékoztatás és tanácsadás is.
Mire irányul tehát a dolgozói motiváció ebben a kontextusban?
Arra a közös célra, hogy elsősorban mindannyian a beteg állapotának javításáért vannak ott.
Ennek a célnak az eléréséhez létfontosságú az empátiás készség, ami már a munkatárs felvételekor felmérhető. Az empátia az egyik kulcs összetevő ahhoz is, hogy bármely két ember között jó munkakapcsolat alakuljon ki.
Ez az a két motivációs tényező, amire a dolgozói coachingnak épülnie kell.
Fontos tudni, hogy ha nincs meg az expediálóban a belső motiváció, akkor minden külső motiváló erőfeszítés nehézzé és haszontalanná tud válni.
A motiváció maga ugyanis olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket, ez a CSELEKVÉSRE VALÓ HAJLANDÓSÁG.
Mindannyian egyediek vagyunk, így a belső motiváció mértéke és formálhatósága is MINDIG egyedi, ráadásul nem marad változatlan.
Mennyire gyökerezik mélyen a belső motiváció?
Mennyire megváltoztathatatlan?
Személyiségtől, élethelyzettől és neveltetéstől függően változhat.
Megelőzésében legnagyobb szerepe az egyén személyiségének stressztűrő képességében van, de vezetőként is sokat tehetünk azért, hogy csökkentsük a stresszt.
Van-e lehetőség a belső motiváció külső eszközökkel történő növelésére? Természetesen.
CSAPATSZINTŰ MOTIVÁCIÓK
Célkitűzések
Büntetés helyett támogatás és kölcsönös tisztelet
Az etikai kódex 2023 májusi tartalmi módosításai ebbe az irányba mozdulnak, és ezt nagyon helyesnek tartom. Én hiszem és vallom, hogy a szankcionálás rendkívül korlátozottan használható eszköz, és többnyire nem vezet eredményre, csak dacot és ellenállást szül, míg az ideális magatartás megismerése – vezető általi ismertetése – sokszor önmagában elegendő vágyat kelt arra, hogy kövessük azt.
Törekedjünk arra, hogy eszerint működjünk, és nem lesz szükség szankcionálásra.
Ez nem jelenheti azt, hogy nincs következménye az alacsony teljesítménynek, de ebbe nagyon fontos fokozatokat tenni.
Ezzel olyan biztonságos és támogató környezetet lehet teremteni, ami nagyon nagy mértékben csökkenti az elvándorlási késztetéseket, ráadásul kezelheti a relatív alulfizetettség érzését is.
Meetingek – hogyan csináljuk jól?
Csapatépítés – a vezető és beosztott közötti híd
Azt mondják, a jó vezető nem azt mondja, hogy „Menjetek”, hanem hogy „Gyertek!”
Ez szerintem csak részben igaz, hiszen egy vezetőnek ki kell jelölnie a célt, de ő akkor is a kormánynál kell álljon. Ez egész más nézőpontot és más felelősséget igényel, mint a beosztottaké, akik egy-egy területet, munkakört visznek felelősséggel a közös cél irányába – de valójában mindannyian egy hajóban eveznek. A fűtő nem látja a zátonyt, a kosárban ülő nem látja, mi a helyzet a motortérben, a kapitány pedig csak a célt és a vízfelszínt látja.
Épp ezért vezetői szinten nyitottnak kell lenni a munkatársaktól érkező fejlesztési igényekre, javaslatokra és jelzésekre, hogy fenntartsuk a kezdeményezőkészségüket és helyesen kezeljük a valós problémákat.
Ez nem azt jelenti, hogy rájuk bízzuk a helyzetek kezelését, vagy átadnánk a változtatás jogát, de a kellően mély információk nélkül a vezető is hozhat hibás döntéseket.
Eközben pedig nekünk is informálni kell őket a döntések elfogadása és zökkenőmentes végrehajtása érdekében.
Csapatépítés – a munkatársak közötti híd
A munkatársak közötti jó viszony kialakítása elsősorban a munkatársak felelőssége, ezt a toborzás-kiválasztás során már figyelembe kell venni.
A vezető felelőssége az, hogy egy összetartó, motivált csapatot alakítson ki, ahol a csapattagok kiegészítik egymást, és elismerik egymás pozitívumait, és egymást segítve dolgoznak a közös cél elérésén.
Felmerülhet a kérdés, hogy egy best practice megosztása milyen hatással lehet a csapatdinamikára? Hogyan kezeljük a szakmai féltékenységet?
Erre a válasz a célok tisztázása, és az, hogy felismerjük, mindannyian ugyanazon a célon dolgoznak.
Ha megnézed, minden pont sikere mögött a megértő kommunikáció húzódik.
EGYÉNI MOTIVÁCIÓK
Az elvárások KIZÁRÓLAG szabályokban, megegyezésekben nyilvánulhatnak meg, melyeknek ismerteknek, világosaknak, és megértettnek kell lenniük. Szakmai szinten ezeket a hatósági szabályozási eszközök képviselik, a betegek ellátása irányában pedig a kamarai etikai kódex ad iránymutatást. Ezt kell megtámogatni vezetői szinten a következetességgel.
Ezek együtt és betartva teljes bizalmat eredményeznek minden irányban.
Én például a gyógyszerészi hitvallást kifüggeszteném minden gyógyszertárban úgy, hogy mind a páciensek, mind a kollégák folyamatosan szem előtt tudják tartani. Tegyük ezt a magasztos célt transzparens módon vállalt és fontos céllá.
Az a vezető, aki támogatja a munkatársait, saját malmára hajtja a vizet. Ezek pénzügyi szinten nem költségek, hanem egyfajta befektetés a jövőbe, és ahogy mondani szokták, egy csapat csak annyira erős, mint benne a leggyengébb láncszem.
Ez egy nagyon fontos terület, de ezt én nem is motivációs tényezőként kezelném, hanem inkább jutalmazási eszközként, hiszen az jogos elvárás a vezető részéről, hogy a munkatársban legyen szakmai igényesség, hogy JÓL AKAROM VÉGEZNI a munkámat.
Hard killek területén (munkaeszközök, új szoftverek használata) a változó jogszabályi elvárások és a tudomány fejlődésével rengeteg információ van, aminek ismerete szakmai szempontból alapelvárás.
Erre tud ráépülni a soft killek fejlesztése, ami szintén sem elhanyagolható, hiszen ezek is megmutatkoznak a teljesítményben. Én is szívesen várok arra az expediálóra, aki mosolyog, türelmesen válaszolja meg a kérdéseimet és érzem rajta a segítő szándékot, és mindezt olyan tempóban teszi, ami a vevőnek is megfelel – ehhez az emberi viselkedés ismerete és a kommunikációs készségek fejlesztése rendíkvül hasznos.
Ennek viszont már találkoznia kell a belső motivációval, ezeket kötelezővé tenni nem szerencsés.
Ennek pedig az az oka, hogy ha mindent kötelezővé teszünk, elvész a rugalmasság.
Ez az, amiben a legnehezebb vezetőként megtalálni az egyensúlyt, hiszen minden munkatárs más életkörülményeket kell kezeljen, és nehéz összehasonlítani és leszabályozni egy gyermekes szülő és egy egyedülálló férfi munkatárs igényeit.
Dolgozói motivációs szintek, melyek segítenek a vezetőnek megfelelő arányban adagolni a külső motivációs eszközöket:
Ahhoz, hogy ez legyen ez konfliktus-forrás, célszerű hasonló motivációs szintű emberekből felépíteni a csapatot.
Honnan ismerhető fel a motiváció hiánya?
Ilyenkor az ember vagy nem tesz semmit, vagy amit tesz, abból hiányzik a cél és a szándék.
Ez olyankor fordul elő, amikor a személy számára
Az önálló motivált munkavégzés feltételei egyrészt tehát a szakmai felkészültségben, másrészt az etikus értékelési és jutalmazási rendszerben, továbbá a hozzájárulás értékének ismertségében és kívánatosságában nyilvánulnak meg.
A kezdeményezés és önálló munkavégzés alattomos gyilkosa a túlzottan szubjektív értékelés, illetve az objektív értékelés hiánya. Emögött lehet a pontos elvárások hiánya, a vezetői konfliktuskerülés, vagy belső kommunikációs probléma.
A versenyszellem lehet felemelő és felpezsdítő, de van, akire ellenkezőleg hat. Építő csapatszintű célkitűzésekkel fejleszthető, de csak akkor, ha a személyiséghez illeszkedik. Semmiképp sem lehet ELVÁRÁS, csak akkor fogják befogadni, ha van benne egyfajta játékosság, és nincs benne semmi szankció.
Nem lehet mindenki Vámos Nóra. (Három gyerekes anyuka, nulla sportolói múlttal a sarkvidéki expedíciók egyik csúcs kihívását teljesítette. A világon az első nő, aki vegyes párosban átszelte egy síexpedíció keretén belül a világ legnagyobb szigetét Grönlandot, és készül a következő nagyszabású expedíciójára.)
De lehetek a LEGJOBB abban a csapatban, ahol vagyok.
Vagy lehetek ÉRTÉKES tagja annak a csapatnak – ezt fentről kell megerősíteni a vezetőnek és a legjobb csapattagnak. Biztassuk őket, a pozitív megerősítés és a jutalmazás sokkal motiválóbb, mint a büntetés (az csak lenyom).
A munkahelyi konfliktusok hosszabb távon csökkentik a munka hatékonyságát, rontják a dolgozók hangulatát, együttműködését, hiányzásokhoz, netán egy-egy jó szakember elvesztéséhez, felmondásához is vezethetnek. Minden korábban említett tényezőben bekövetkező hirtelen változás zavart, értetlenséget és konfliktust okoz, ezért ezeket a tényezőket egy vezetőnek létfontosságú ismernie ahhoz, hogy kezelni tudja ezeket.
A legfontosabb vezetői tudnivaló, hogy egy konfliktus magától nem oldódik fel, maximum betokozódik, és onnantól időzített bombaként funkcionál.
A második legfontosabb tudnivaló, hogy az empatikus kommunikáció minden esetben fel tudja oldani a konfliktust, kivéve, ha kívülről valaki szítja azt.
Egy vezető nem engedheti meg magának, hogy a csapat bármely tagja ne érezze magát a csapat részének. Ezt a vezető a feladatok megfelelő elosztásával és az objektív értékeléssel segíti elő a leghatékonyabban. A helyes kezeléshez a vezetőnek pontosan ismernie kell a munkatársai sérülékenységét (az elején említett emberi tényezők: élethelyzet, neveltetés, személyiség), valamint a konfliktusban részt vevők mozgatórugóit.
Összefoglalva:
A motiváció a munkára való hajlandóság, mely függ a személyiségtől, a neveltetéstől és az aktuális élethelyzettől.
A motiváció 4 szintje alapján adagolhatjuk a külső eszközöket az egyéni és csapatszintű belső motiváció növelésére és fenntartására.
Ha ezekre koncentrálunk, és igyekszünk a motiváció csökkentő tényezőkre is odafigyelni, egy összetartó, egymást segítő csapatunk lesz.
Az empátia és a kommunikáció minősége a kulcs az együttműködéshez.
Állítsuk egy irányba az erőket egy közös céllal,
minden körülmények között legyünk
empatikusak és következetesek,
vessük próba alá ezeket az eszközöket,
igazítsuk a saját embereink motivációs szintjéhez.
Jelen dokumentum tartalmazza az eVisit Hungary Kft. (a továbbiakban: Adatkezelő) által küldött hírlevelekkel, szakmai tartalmú levelekkel és partereivel megvalósuló kapcsolattartás során folytatott adatkezelési tevékenységével kapcsolatos tájékoztatást.
Az adatkezelési tájékoztató a 2016/679 számú Általános adatvédelmi rendelet (a továbbiakban:
Rendelet) szabályaival összhangban készült.
Elérhetőségeink:
Cím: 1095 Budapest Soroksári út 48. 14. épület 2. emelet E-mail cím: info@evh.hu
1.1. Kapcsolattartási célú adatkezelés
Adatkezelő szakmai partnereivel email-ben és telefonon kapcsolatot tart. Szakmai partner lehet a betegedukációs programokban részt vevő, szerződéssel rendelkező orvos, vagy Adatkezelő más okból szerződött partnere is.
Ezen célok érdekében Adatkezelő személyes adatként kezeli a partnerei kapcsolattartóinak a nevét, telefonszámát, email címét és beosztását.
Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6 cikk (1) bekezdés f) pontja szerint Adatkezelő azon jogos érdeke, hogy ügyfeleivel megfelelő minőségű üzleti kapcsolatot tartson fenn.
Az adatkezelés az üzleti kapcsolat, vagy a kapcsolattartói státusz fennállásáig valósul meg.
1.2. Marketing tartalmú levelek és szakmai tartalmú levelek küldése
Adatkezelő az erre feliratkozó orvosok, egészségügyi szakemberek számára marketing tartalmú leveleket és szakmai tartalmú leveleket küld. Adatkezelő a leveleket több brand alatt is küldheti, valamennyi brand alatt kiküldött levélre az adatkezelési tájékoztató vonatkozik.
Ezen célok érdekében Adatkezelő személyes adatként kezeli a partnerei kapcsolattartóinak a nevét, telefonszámát, email címét és szakmai működési területét.
Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6 cikk (1) bekezdés a) pontja szerint a feliratkozó önkéntesen megadott hozzájárulása, amit a szerződésben, vagy a honlapon adhat meg. A hozzájárulás Adatkezelő valemennyi brand alatt kiküldött leveleire vonatkozik.
Az adatkezelés a leiratkozásig, vagy a hozzájárulás más módon megvalósuló visszavonásáig valósul meg.
Az adatok kezelése során adatfeldolgozóként vesszük igénybe:
– szerverüzemeltető: nethely.hu
Az adatkezelés időtartamán belül Önt a Rendelet előírásai szerint az alábbi jogok illetik meg:
Amennyiben Ön jogaival élni kíván, az az Ön azonosításával jár együtt, valamint Önnel szükségszerűen kommunikálnunk kell. Ezért az azonosítás érdekében személyes adatok megadására lesz szükség (de az azonosítás csak olyan adaton alapulhat, amelyet egyébként is kezelünk Önről), valamint az email fiókunkban elérhetőek lesznek az Ön adatkezeléssel kapcsolatos panasza a jelen tájékoztatóban, a panaszokkal kapcsolatban megjelölt időtartamon belül.
Az adatkezeléssel kapcsolatos panaszokat legkésőbb 30 napon belül válaszoljuk meg.
Ön bármikor jogosult az adatkezeléshez adott hozzájárulást visszavonni, ilyen esetben a megadott adatokat rendszereinkből töröljük.
Ön jogosult arra, hogy visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha az adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy: – a kezelt személyes adatokhoz hozzáférést kapjon és
– a következő információkról tájékoztassuk:
A jog gyakorlásának célja az adatkezelés jogszerűségének megállapítására és ellenőrzésére irányulhat, ezért többszöri tájékoztatás, kérés esetén méltányos költségtérítést számolhatunk fel a tájékoztatás teljesítéséért cserébe.
A személyes adatokhoz való hozzáférést úgy biztosítjuk, hogy az Ön azonosítását követően e-mailben juttatjuk el Önhöz a kezelt személyes adatokat és az információkat.
Kérjük, hogy kérelmében jelölje meg, hogy a személyes adatokhoz kér hozzáférést, vagy az adatkezeléssel kapcsolatos információkat kéri.
Ön jogosult arra, hogy kérésére késedelem nélkül helyesbítsük az Önre vonatkozó pontatlan személyes adatokat.
Ön jogosult arra, hogy kérésére korlátozzuk az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:
Ha az adatkezelés korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az Ön hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
Az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen (legalább a korlátozás feloldását megelőző 3 munkanappal) tájékoztatjuk Önt.
Ön jogosult arra, hogy indokolatlan késedelem nélkül töröljük az Önre vonatkozó személyes adatokat, ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:
Ha bármely jogszerű oknál fogva nyilvánosságra hoztuk az Önről kezelt személyes adatot, és bármely fent megjelölt okból törölni vagyunk kötelesek azt, az elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével megtesszük az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket – annak érdekében, hogy tájékoztassuk az adatokat kezelő más adatkezelőket, hogy Ön kérelmezte a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését. Főszabályként az Ön személyes adatait nem hozzuk nyilvánosságra.
A törlés nem alkalmazandó, amennyiben az adatkezelés szükséges:
Ön jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak jogos érdeken alapuló kezelése ellen. Ebben az esetben a személyes adatokat nem kezelhetjük tovább, kivéve, ha az bizonyítjuk, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Ön érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.
Amennyiben az adatkezelés szerződés teljesítéséhez szükséges, vagy az adatkezelés az Ön önkéntes hozzájárulásán alapul, Önnek joga van arra, hogy kérje, hogy az Ön által a részünkre megadott adatokat gépileg értelmezhető formában megkapja, amit xml, JSON, vagy csv formátumban bocsátunk az Ön rendelkezésére, ha ez technikailag megvalósítható, akkor kérheti, hogy az adatokat ebben a formában más adatkezelő számára továbbítsuk.
Amennyiben Ön szerint megsértettük valamely, az adatkezelésre vonatkozó törvényi rendelkezést, vagy nem teljesítettük valamely kérelmét, akkor vélelmezett jogellenes adatkezelés megszüntetése érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálati eljárását kezdeményezheti (levelezési cím: 1530 Budapest, Pf.: 5., e-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu).
Tájékoztatjuk emellett arról is, hogy polgári pert is indíthat bíróság előtt.
Az informatikai rendszerek működtetése során a szükséges jogosultságkezelési, belső szervezési és technikai megoldásokat biztosítjuk, hogy adatai illetéktelen személyek birtokába ne juthassanak, illetéktelen személyek az adatokat ne tudják törölni, kimenteni a rendszerből, vagy módosítani. Az adatvédelmi és adatbiztonsági követelményeket érvényre juttatjuk adatfeldolgozóinkkal szemben is.
Az esetleges adatvédelmi incidensekről nyilvántartást vezetünk, amennyiben szükséges, a felmerülő incidensekről tájékoztatjuk Önt.
Fenntartjuk a jogot, hogy jelen adatkezelési tájékoztatót az adatkezelés célját és jogalapját nem érintő módon módosítsuk.
Amennyiben azonban a gyűjtött adatokkal kapcsolatban a gyűjtésük céljától eltérő célból további adatkezelést kívánunk végezni a további adatkezelést megelőzően tájékoztatjuk Önt az adatkezelés céljáról és az alábbi információkról:
Az adatkezelés csak ezt követően kezdhető meg, amennyiben az adatkezelés jogalapja hozzájárulás, az adatkezeléshez a tájékoztatáson felül Önnek hozzá is kell járulnia.
Jelen Adatkezelési Tájékoztató 2024.08.26. napjától érvényes.