Mogyorósi Ágnes

Coach

Dolgozói coaching
és motiváció

Összefoglaló

Cégtulajdonosoknak és vállalkozóknak segítek abban, növelni tudják a cég és a tulajdonosok anyagi biztonságát.

Azt a tudományos felismerést használom, hogy csak akkor tudunk erőt kifejteni, ha mi magunk szilárdan állunk a saját lábainkon.

A legnagyobb tanulság számomra az, hogy empátiával és kitartással lehet másoknak segíteni bármilyen területen. Ezzel a módszerrel, lépésről lépésre fel lehet építeni a kitűzött célokat!

 

Dolgozói Motiváció

A gyógyszertári asszisztens a gyógyszerész közvetlen munkatársa. Nemcsak részfeladatokat végez, hanem ismernie kell a gyógyszertári munka összefüggéseit is. A gyógyszerkiadó szakasszisztens ugyan gyógyszerész jelenlétében, de már önállóan látja el a feladatait. Ebbe beletartozik a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek kiadása, valamint az ezekkel kapcsolatos betegtájékoztatás és tanácsadás is.

 

Mire irányul tehát a dolgozói motiváció ebben a kontextusban?

Arra a közös célra, hogy elsősorban mindannyian a beteg állapotának javításáért vannak ott.

Ennek a célnak az eléréséhez létfontosságú az empátiás készség, ami már a munkatárs felvételekor felmérhető. Az empátia az egyik kulcs összetevő ahhoz is, hogy bármely két ember között jó munkakapcsolat alakuljon ki.

 

Ez az a két motivációs tényező, amire a dolgozói coachingnak épülnie kell.

 

Fontos tudni, hogy ha nincs meg az expediálóban a belső motiváció, akkor minden külső motiváló erőfeszítés nehézzé és haszontalanná tud válni.

A motiváció maga ugyanis olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket, ez a CSELEKVÉSRE VALÓ HAJLANDÓSÁG.

A motiváció forrása tehát maga az ember.

Mindannyian egyediek vagyunk, így a belső motiváció mértéke és formálhatósága is MINDIG egyedi, ráadásul nem marad változatlan.

 

A motivációt befolyásoló tényezők

Mennyire gyökerezik mélyen a belső motiváció?

Mennyire megváltoztathatatlan?

Személyiségtől, élethelyzettől és neveltetéstől függően változhat.

  1. A legerősebb hatás a jelen időben fennálló helyzet. Ezek elvonhatják a figyelmet, vagy megerősíthetik a cselekvési hajlandóságot. A fennálló helyzet lehet magánéleti vagy munkahelyi. A munkahelyi legsúlyosabb helyzet a kiégés, mely felismerhető az alábbi tünetek alapján:
  • az energia kimerülésének vagy kimerültségének érzése;
  • a munkától való fokozott mentális távolságtartás vagy
  • a munkával kapcsolatos negativizmus vagy cinizmus érzése; és
  • a szakmai hatékonyság csökkenése

            Megelőzésében legnagyobb szerepe az egyén személyiségének stressztűrő képességében van, de vezetőként is sokat tehetünk azért, hogy csökkentsük a stresszt.

  1. A neveltetés a kommunikáció minőségét szintén jelentősen befolyásolja. A nyitottság, az együttműködési készség azonban növelhető a bizalom erősítésével.
  2. A személyiségben pedig a segítésre való hajlandóság mértéke és iránya gyökeredzik.

 

Van-e lehetőség a belső motiváció külső eszközökkel történő növelésére? Természetesen.

 

 

Vezetői (külső) motivációs eszközök

CSAPATSZINTŰ MOTIVÁCIÓK

 

Célkitűzések

  • Van egy létfontosságú célkitűzés ebben a szakmában, egyfajta misszió, elkötelezettség arra, hogy meggyógyítsuk a beteg embereket – ennek a nagyságrendnek és ennek a tűznek kell megmutatkoznia a vezetőben, és ez fogja segíteni azt, hogy olyan csapattagjai legyenek, akik szintén ezt vallják.
  • Ebből képezhető le az az etikai szint és elvárás, amit mint munkamorált a vezető saját magától és a munkatársaitól is megkövetel és fenntart. (ideális magatartás) Természetesen mindenki számára mást jelent, de a vezető mutat irányt. Igen, ismertté kell tenni, mint minden szabályozó tényezőt.
  • Vezetői szinten emellé teszünk működésbeli és termelési elvárások típusú célkitűzéseket, amik az egyéni napi munkatempót segítik és meghatározzák, amiket meetingeken koordinálunk.
  • És vannak az irányelv típusú célkitűzések, amik megteremtik a biztonságos környezetet, amikben meghatározhatjuk az elvégzett munka pénzbeli értékét, a munkáért járó ellenszolgáltatásokat, a szabadságokat és korlátokat.

 

Büntetés helyett támogatás és kölcsönös tisztelet

Az etikai kódex 2023 májusi tartalmi módosításai ebbe az irányba mozdulnak, és ezt nagyon helyesnek tartom. Én hiszem és vallom, hogy a szankcionálás rendkívül korlátozottan használható eszköz, és többnyire nem vezet eredményre, csak dacot és ellenállást szül, míg az ideális magatartás megismerése – vezető általi ismertetése – sokszor önmagában elegendő vágyat kelt arra, hogy kövessük azt.

Törekedjünk arra, hogy eszerint működjünk, és nem lesz szükség szankcionálásra.

Ez nem jelenheti azt, hogy nincs következménye az alacsony teljesítménynek, de ebbe nagyon fontos fokozatokat tenni.

 

Ezzel olyan biztonságos és támogató környezetet lehet teremteni, ami nagyon nagy mértékben csökkenti az elvándorlási késztetéseket, ráadásul kezelheti a relatív alulfizetettség érzését is.

 

Meetingek – hogyan csináljuk jól?

  • Mindenki érkezzen időben
  • mindenki legyen felkészült
  • csak konkrét céllal (pl.: minden résztvevőt érintő informálás, az összefogás és a
  • koordináció erősítése)
  • csak pozitív visszajelzések, de az legyen minél több, hiszen minden építő
  • cselekvés a pozitív birtoklás céljából történik
  • beszámoló a tervek megvalósulásáról
  • csapatszintű, kooperatív segítségkérés céljából

 

Csapatépítés – a vezető és beosztott közötti híd

Azt mondják, a jó vezető nem azt mondja, hogy „Menjetek”, hanem hogy „Gyertek!”

Ez szerintem csak részben igaz, hiszen egy vezetőnek ki kell jelölnie a célt, de ő akkor is a kormánynál kell álljon. Ez egész más nézőpontot és más felelősséget igényel, mint a beosztottaké, akik egy-egy területet, munkakört visznek felelősséggel a közös cél irányába – de valójában mindannyian egy hajóban eveznek. A fűtő nem látja a zátonyt, a kosárban ülő nem látja, mi a helyzet a motortérben, a kapitány pedig csak a célt és a vízfelszínt látja.

Épp ezért vezetői szinten nyitottnak kell lenni a munkatársaktól érkező fejlesztési igényekre, javaslatokra és jelzésekre, hogy fenntartsuk a kezdeményezőkészségüket és helyesen kezeljük a valós problémákat.

Ez nem azt jelenti, hogy rájuk bízzuk a helyzetek kezelését, vagy átadnánk a változtatás jogát, de a kellően mély információk nélkül a vezető is hozhat hibás döntéseket.

Eközben pedig nekünk is informálni kell őket a döntések elfogadása és zökkenőmentes végrehajtása érdekében.

 

Csapatépítés – a munkatársak közötti híd

 

A munkatársak közötti jó viszony kialakítása elsősorban a munkatársak felelőssége, ezt a toborzás-kiválasztás során már figyelembe kell venni.

 

A vezető felelőssége az, hogy egy összetartó, motivált csapatot alakítson ki, ahol a csapattagok kiegészítik egymást, és elismerik egymás pozitívumait, és egymást segítve dolgoznak a közös cél elérésén.

Felmerülhet a kérdés, hogy egy best practice megosztása milyen hatással lehet a csapatdinamikára? Hogyan kezeljük a szakmai féltékenységet?

Erre a válasz a célok tisztázása, és az, hogy felismerjük, mindannyian ugyanazon a célon dolgoznak.

 

Ha megnézed, minden pont sikere mögött a megértő kommunikáció húzódik.

EGYÉNI MOTIVÁCIÓK

 

  1. Eredményközpontú egyéni mérés és jutalmazás
  • egyéni és objektív
  • feladatcsoportonkénti, hisznek mindenkinek más kell legyen a terméke
  • képi megjelenítéssel (pl. grafikonok) a hasonló a hasonlóval összehasonlíthatóvá válik
  • ha rendszeres, látszik a fejlődés iránya és mértéke
  • kiküszöböli és korrigálja a szubjektív értékelés negatív hatásait
  • azonnali visszajelzést ad
  • kijelölhető rajta a következő célkitűzés (egyéni és csapatszintű is)

 

Az elvárások KIZÁRÓLAG szabályokban, megegyezésekben nyilvánulhatnak meg, melyeknek ismerteknek, világosaknak, és megértettnek kell lenniük. Szakmai szinten ezeket a hatósági szabályozási eszközök képviselik, a betegek ellátása irányában pedig a kamarai etikai kódex ad iránymutatást. Ezt kell megtámogatni vezetői szinten a következetességgel.

Ezek együtt és betartva teljes bizalmat eredményeznek minden irányban.

Én például a gyógyszerészi hitvallást kifüggeszteném minden gyógyszertárban úgy, hogy mind a páciensek, mind a kollégák folyamatosan szem előtt tudják tartani. Tegyük ezt a magasztos célt transzparens módon vállalt és fontos céllá.

 

  1. Edukáció támogatása

Az a vezető, aki támogatja a munkatársait, saját malmára hajtja a vizet. Ezek pénzügyi szinten nem költségek, hanem egyfajta befektetés a jövőbe, és ahogy mondani szokták, egy csapat csak annyira erős, mint benne a leggyengébb láncszem.

Ez egy nagyon fontos terület, de ezt én nem is motivációs tényezőként kezelném, hanem inkább jutalmazási eszközként, hiszen az jogos elvárás a vezető részéről, hogy a munkatársban legyen szakmai igényesség, hogy JÓL AKAROM VÉGEZNI a munkámat.

 

Hard killek területén (munkaeszközök, új szoftverek használata) a változó jogszabályi elvárások és a tudomány fejlődésével rengeteg információ van, aminek ismerete szakmai szempontból alapelvárás.

Erre tud ráépülni a soft killek fejlesztése, ami szintén sem elhanyagolható, hiszen ezek is megmutatkoznak a teljesítményben. Én is szívesen várok arra az expediálóra, aki mosolyog, türelmesen válaszolja meg a kérdéseimet és érzem rajta a segítő szándékot, és mindezt olyan tempóban teszi, ami a vevőnek is megfelel – ehhez az emberi viselkedés ismerete és a kommunikációs készségek fejlesztése rendíkvül hasznos.

Ennek viszont már találkoznia kell a belső motivációval, ezeket kötelezővé tenni nem szerencsés.

Ennek pedig az az oka, hogy ha mindent kötelezővé teszünk, elvész a rugalmasság.

 

  1. Rugalmasság

Ez az, amiben a legnehezebb vezetőként megtalálni az egyensúlyt, hiszen minden munkatárs más életkörülményeket kell kezeljen, és nehéz összehasonlítani és leszabályozni egy gyermekes szülő és egy egyedülálló férfi munkatárs igényeit.

Dolgozói motivációs szintek, melyek segítenek a vezetőnek megfelelő arányban adagolni a külső motivációs eszközöket:

  1. Kötelességtudat (magas belső motiváció, nem vár külső motiválást)
  2. Meggyőződés (magas motiváció, örömmel fogadja a külső motivációt)
  3. Személyes nyereség (alacsony motiváció, külső eszközökkel motiválható)
  4. Pénz (alacsony motiváció, külső eszközök nélkül nem motiválható több-jobb munkára)

Ahhoz, hogy ez legyen ez konfliktus-forrás, célszerű hasonló motivációs szintű emberekből felépíteni a csapatot.

A motivációt csökkentő tényezők

Honnan ismerhető fel a motiváció hiánya?

Ilyenkor az ember vagy nem tesz semmit, vagy amit tesz, abból hiányzik a cél és a szándék.

 

Ez olyankor fordul elő, amikor a személy számára

  • nincs értéke az aktivitásnak (mérés és jutalmazás)
  • nem érzi magát kompetensnek benne (az életlen balta tipikus esete, azaz elméleti tudás, gyakorlati eszközök és gyakorlás nélkül – emiatt különösen értékesnek tartom ezt és bármely képzési programot)
  • nem gondolja azt, hogy elérhető általa a kívánt eredmény. (irreális célkitűzés: ne akarjuk vele lefuttatni a Vivicittát, ha a busz után szaladva is kifullad)

 

Az önálló motivált munkavégzés feltételei egyrészt tehát a szakmai felkészültségben, másrészt az etikus értékelési és jutalmazási rendszerben, továbbá a hozzájárulás értékének ismertségében és kívánatosságában nyilvánulnak meg.

 

  1. A túl- és alul-szabályozás veszélyei

A kezdeményezés és önálló munkavégzés alattomos gyilkosa a túlzottan szubjektív értékelés, illetve az objektív értékelés hiánya. Emögött lehet a pontos elvárások hiánya, a vezetői konfliktuskerülés, vagy belső kommunikációs probléma.

 

  1. Versenyszellem

A versenyszellem lehet felemelő és felpezsdítő, de van, akire ellenkezőleg hat. Építő csapatszintű célkitűzésekkel fejleszthető, de csak akkor, ha a személyiséghez illeszkedik. Semmiképp sem lehet ELVÁRÁS, csak akkor fogják befogadni, ha van benne egyfajta játékosság, és nincs benne semmi szankció.

 

  1. Irreális célkitűzések

Nem lehet mindenki Vámos Nóra. (Három gyerekes anyuka, nulla sportolói múlttal a sarkvidéki expedíciók egyik csúcs kihívását teljesítette. A világon az első nő, aki vegyes párosban átszelte egy síexpedíció keretén belül a világ legnagyobb szigetét Grönlandot, és készül a következő nagyszabású expedíciójára.)

De lehetek a LEGJOBB abban a csapatban, ahol vagyok.

Vagy lehetek ÉRTÉKES tagja annak a csapatnak – ezt fentről kell megerősíteni a vezetőnek és a legjobb csapattagnak. Biztassuk őket, a pozitív megerősítés és a jutalmazás sokkal motiválóbb, mint a büntetés (az csak lenyom).

 

  1. Konfliktusok rossz kezelése

A munkahelyi konfliktusok hosszabb távon csökkentik a munka hatékonyságát, rontják a dolgozók hangulatát, együttműködését, hiányzásokhoz, netán egy-egy jó szakember elvesztéséhez, felmondásához is vezethetnek. Minden korábban említett tényezőben bekövetkező hirtelen változás zavart, értetlenséget és konfliktust okoz, ezért ezeket a tényezőket egy vezetőnek létfontosságú ismernie ahhoz, hogy kezelni tudja ezeket.

 

A legfontosabb vezetői tudnivaló, hogy egy konfliktus magától nem oldódik fel, maximum betokozódik, és onnantól időzített bombaként funkcionál.

A második legfontosabb tudnivaló, hogy az empatikus kommunikáció minden esetben fel tudja oldani a konfliktust, kivéve, ha kívülről valaki szítja azt.

 

Egy vezető nem engedheti meg magának, hogy a csapat bármely tagja ne érezze magát a csapat részének. Ezt a vezető a feladatok megfelelő elosztásával és az objektív értékeléssel segíti elő a leghatékonyabban. A helyes kezeléshez a vezetőnek pontosan ismernie kell a munkatársai sérülékenységét (az elején említett emberi tényezők: élethelyzet, neveltetés, személyiség), valamint a konfliktusban részt vevők mozgatórugóit.

Összefoglalva:

 

A motiváció a munkára való hajlandóság, mely függ a személyiségtől, a neveltetéstől és az aktuális élethelyzettől.

A motiváció 4 szintje alapján adagolhatjuk a külső eszközöket az egyéni és csapatszintű belső motiváció növelésére és fenntartására.

Ha ezekre koncentrálunk, és igyekszünk a motiváció csökkentő tényezőkre is odafigyelni, egy összetartó, egymást segítő csapatunk lesz.

 

 

Az empátia és a kommunikáció minősége a kulcs az együttműködéshez.

Állítsuk egy irányba az erőket egy közös céllal,

minden körülmények között legyünk

empatikusak és következetesek,

 vessük próba alá ezeket az eszközöket,

igazítsuk a saját embereink motivációs szintjéhez.

 

HU-BCM-103-2024-v01-web-#43570 – Lezárási dátum: 2024.09.06

Adatkezelési tájékoztató

Jelen dokumentum tartalmazza az eVisit Hungary Kft. (a továbbiakban: Adatkezelő) által küldött hírlevelekkel, szakmai tartalmú levelekkel és partereivel megvalósuló kapcsolattartás során folytatott adatkezelési tevékenységével kapcsolatos tájékoztatást.

Az adatkezelési tájékoztató a 2016/679 számú Általános adatvédelmi rendelet (a továbbiakban:

Rendelet) szabályaival összhangban készült.

Elérhetőségeink:                        

Cím:   1095 Budapest Soroksári út 48. 14. épület 2. emelet      E-mail cím:       info@evh.hu


1.     A kezelt adatok köre, az adatkezelés joglapja, célja, és az adatkezelés időtartama

1.1. Kapcsolattartási célú adatkezelés

Adatkezelési esetkör leírása, az adatkezelés célja 

Adatkezelő szakmai partnereivel email-ben és telefonon kapcsolatot tart. Szakmai partner lehet a betegedukációs programokban részt vevő, szerződéssel rendelkező orvos, vagy Adatkezelő más okból szerződött partnere is.

Ezen célok érdekében Adatkezelő személyes adatként kezeli a partnerei kapcsolattartóinak a nevét, telefonszámát, email címét és beosztását.

Adatkezelés jogalapja  

Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6 cikk (1) bekezdés f) pontja szerint Adatkezelő azon jogos érdeke, hogy ügyfeleivel megfelelő minőségű üzleti kapcsolatot tartson fenn.

Adatkezelés időtartama

Az adatkezelés az üzleti kapcsolat, vagy a kapcsolattartói státusz fennállásáig valósul meg.

1.2. Marketing tartalmú levelek és szakmai tartalmú levelek küldése

Adatkezelési estkör leírása, az adatkezelés célja 

Adatkezelő az erre feliratkozó orvosok, egészségügyi szakemberek számára marketing tartalmú leveleket és szakmai tartalmú leveleket küld. Adatkezelő a leveleket több brand alatt is küldheti, valamennyi brand alatt kiküldött levélre az adatkezelési tájékoztató vonatkozik.  

Ezen célok érdekében Adatkezelő személyes adatként kezeli a partnerei kapcsolattartóinak a nevét, telefonszámát, email címét és szakmai működési területét.

Adatkezelés jogalapja  

Az adatkezelés jogalapja a Rendelet 6 cikk (1) bekezdés a) pontja szerint a feliratkozó önkéntesen megadott hozzájárulása, amit a szerződésben, vagy a honlapon adhat meg. A hozzájárulás Adatkezelő valemennyi brand alatt kiküldött leveleire vonatkozik.

Adatkezelés időtartama

Az adatkezelés a leiratkozásig, vagy a hozzájárulás más módon megvalósuló visszavonásáig valósul meg.

2.     Adatfeldolgozók

Az adatok kezelése során adatfeldolgozóként vesszük igénybe:

      –     szerverüzemeltető: nethely.hu

3.     Az Ön jogai az adatkezeléssel kapcsolatban  

Az adatkezelés időtartamán belül Önt a Rendelet előírásai szerint az alábbi jogok illetik meg:

  • személyes adatokhoz és az adatkezeléssel kapcsolatos információkhoz való hozzáférés,
  • helyesbítéshez való jog, 
  • adatkezelés korlátozása,
  • törléshez való jog,
  • hordozhatósághoz való jog,
  • tiltakozáshoz való jog,
  • hozzájárulás visszavonási joga.

Amennyiben Ön jogaival élni kíván, az az Ön azonosításával jár együtt, valamint Önnel szükségszerűen kommunikálnunk kell. Ezért az azonosítás érdekében személyes adatok megadására lesz szükség (de az azonosítás csak olyan adaton alapulhat, amelyet egyébként is kezelünk Önről), valamint az email fiókunkban elérhetőek lesznek az Ön adatkezeléssel kapcsolatos panasza a jelen tájékoztatóban, a panaszokkal kapcsolatban megjelölt időtartamon belül.

Az adatkezeléssel kapcsolatos panaszokat legkésőbb 30 napon belül válaszoljuk meg.

A hozzájárulás visszavonásának joga

Ön bármikor jogosult az adatkezeléshez adott hozzájárulást visszavonni, ilyen esetben a megadott adatokat rendszereinkből töröljük.  

A személyes adatokhoz és információkhoz való hozzáférés

Ön jogosult arra, hogy visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha az adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy: – a kezelt személyes adatokhoz hozzáférést kapjon és  

      –     a következő információkról tájékoztassuk:

  • az adatkezelés céljai; o az Önről kezelt személyes adatok kategóriái;
  • információ azon címzettekről vagy címzettek kategóriáiról, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közöltük vagy közölni fogjuk;
  • a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának szempontjai;
  • az Ön azon joga, hogy kérelmezheti az Önre vonatkozó személyes adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és jogos érdeken alapuló adatkezelés esetén tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen; o a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;
  • ha az adatokat nem Öntől gyűjtötték be, a forrásukra vonatkozó minden elérhető információ;
  • az automatizált döntéshozatal tényéről (ha alkalmazott ilyen eljárás), ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott logikára és arra vonatkozóan érthető információkat, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel, és Önre nézve milyen várható következményekkel bír.

A jog gyakorlásának célja az adatkezelés jogszerűségének megállapítására és ellenőrzésére irányulhat, ezért többszöri tájékoztatás, kérés esetén méltányos költségtérítést számolhatunk fel a tájékoztatás teljesítéséért cserébe. 

A személyes adatokhoz való hozzáférést úgy biztosítjuk, hogy az Ön azonosítását követően e-mailben juttatjuk el Önhöz a kezelt személyes adatokat és az információkat.

Kérjük, hogy kérelmében jelölje meg, hogy a személyes adatokhoz kér hozzáférést, vagy az adatkezeléssel kapcsolatos információkat kéri.

Helyesbítéshez való jog

Ön jogosult arra, hogy kérésére késedelem nélkül helyesbítsük az Önre vonatkozó pontatlan személyes adatokat. 

Adatkezelés korlátozásához való jog

Ön jogosult arra, hogy kérésére korlátozzuk az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:

  • Ön vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy ellenőrizzük a személyes adatok pontosságát, ha az ellenőrzésre nincs szükség, akkor korlátozást sem alkalmazunk;
  • az adatkezelés jogellenes, és Ön ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
  • már nincs szükségünk a személyes adatokra a megjelölt adatkezelés céljából, de Ön igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy
  • Ön tiltakozott az adatkezelés ellen, de jogos érdekünk is megalapozhatja az adatkezelést, ez esetben amíg megállapításra nem kerül, hogy jogos indokaink elsőbbséget élveznek-e az Ön jogos indokaival szemben, az adatkezelést korlátozni kell.

Ha az adatkezelés korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az Ön hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.

Az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen (legalább a korlátozás feloldását megelőző 3 munkanappal) tájékoztatjuk Önt.

Törléshez – elfeledtetéshez való jog

Ön jogosult arra, hogy indokolatlan késedelem nélkül töröljük az Önre vonatkozó személyes adatokat, ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:

  • a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtöttük vagy kezeltük;
  • Ön visszavonja hozzájárulását és az adatkezelésnek nincs más jogalapja;
  • Ön tiltakozik a jogos érdeken alapuló adatkezelés ellen, és nincs elsőbbséget élvező jogszerű ok (azaz jogos érdek) az adatkezelésre,  
  • a személyes adatokat jogellenesen kezeltük és ez a panasz alapján megállapítást nyert,
  • a személyes adatokat a ránk alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell.

Ha bármely jogszerű oknál fogva nyilvánosságra hoztuk az Önről kezelt személyes adatot, és bármely fent megjelölt okból törölni vagyunk kötelesek azt, az elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével megtesszük az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket – annak érdekében, hogy tájékoztassuk az adatokat kezelő más adatkezelőket, hogy Ön kérelmezte a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését. Főszabályként az Ön személyes adatait nem hozzuk nyilvánosságra.

A törlés nem alkalmazandó, amennyiben az adatkezelés szükséges:

  • a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából;
  • a személyes adatok kezelését előíró, a ránk alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti kötelezettség teljesítése (ilyen eset a számlázás keretében megvalósuló adatkezelés, mivel a számla megőrzését jogszabály írja elő), illetve közérdekből vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása céljából;
  • jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez (pl.: ha Ön felé követelésünk áll fenn és azt még nem teljesítette, vagy fogyasztói, adatkezelési panasz intézése van folyamatban).

Tiltakozáshoz való jog

Ön jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak jogos érdeken alapuló kezelése ellen. Ebben az esetben a személyes adatokat nem kezelhetjük tovább, kivéve, ha az bizonyítjuk, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Ön érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.

Hordozhatósághoz való jog

Amennyiben az adatkezelés szerződés teljesítéséhez szükséges, vagy az adatkezelés az Ön önkéntes hozzájárulásán alapul, Önnek joga van arra, hogy kérje, hogy az Ön által a részünkre megadott adatokat gépileg értelmezhető formában megkapja, amit xml, JSON, vagy csv formátumban bocsátunk az Ön rendelkezésére, ha ez technikailag megvalósítható, akkor kérheti, hogy az adatokat ebben a formában más adatkezelő számára továbbítsuk.

Jogorvoslati lehetőségek

Amennyiben Ön szerint megsértettük valamely, az adatkezelésre vonatkozó törvényi rendelkezést, vagy nem teljesítettük valamely kérelmét, akkor vélelmezett jogellenes adatkezelés megszüntetése érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálati eljárását kezdeményezheti (levelezési cím: 1530 Budapest, Pf.: 5., e-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu).

Tájékoztatjuk emellett arról is, hogy polgári pert is indíthat bíróság előtt. 

4.     Adatbiztonság

Az informatikai rendszerek működtetése során a szükséges jogosultságkezelési, belső szervezési és technikai megoldásokat biztosítjuk, hogy adatai illetéktelen személyek birtokába ne juthassanak, illetéktelen személyek az adatokat ne tudják törölni, kimenteni a rendszerből, vagy módosítani. Az adatvédelmi és adatbiztonsági követelményeket érvényre juttatjuk adatfeldolgozóinkkal szemben is.

Az esetleges adatvédelmi incidensekről nyilvántartást vezetünk, amennyiben szükséges, a felmerülő incidensekről tájékoztatjuk Önt.

5.     Egyéb rendelkezések

Fenntartjuk a jogot, hogy jelen adatkezelési tájékoztatót az adatkezelés célját és jogalapját nem érintő módon módosítsuk. 

Amennyiben azonban a gyűjtött adatokkal kapcsolatban a gyűjtésük céljától eltérő célból további adatkezelést kívánunk végezni a további adatkezelést megelőzően tájékoztatjuk Önt az adatkezelés céljáról és az alábbi információkról:

  • a személyes adatok tárolásának időtartamáról, vagy ha ez nem lehetséges, akkor az időtartam meghatározásának szempontjairól;
  • azon jogáról, hogy kérelmezheti az Önre vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és jogos érdeken alapuló adatkezelés esetén tiltakozhat a személyes adatok kezelése ellen, valamint a hozzájáruláson, vagy szerződéses kapcsolaton alapuló adatkezelés esetén kérheti az adathordozhatósághoz való jog biztosítását;
  • hozzájáruláson alapuló adatkezelés esetén arról, hogy a hozzájárulást Ön bármikor visszavonhatja,
  • a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogáról;
  • arról, hogy a személyes adat szolgáltatása jogszabályon vagy szerződéses kötelezettségen alapul vagy szerződés kötésének előfeltétele-e valamint, hogy Ön köteles-e a személyes adatokat megadni továbbá, hogy milyen lehetséges következményeikkel járhat az adatszolgáltatás elmaradása;
  • az automatizált döntéshozatal tényéről (ha alkalmazott ilyen eljárás), ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott logikára és arra vonatkozóan érthető információkat, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel, és Önre nézve milyen várható következményekkel bír.

Az adatkezelés csak ezt követően kezdhető meg, amennyiben az adatkezelés jogalapja hozzájárulás, az adatkezeléshez a tájékoztatáson felül Önnek hozzá is kell járulnia.

Jelen Adatkezelési Tájékoztató 2024.08.26. napjától érvényes.